INDSKOLINGEN
Sallys far bander (ad helvede til)
- et projekt om hvordan vi taler til hinanden

1. - 3. kl. (OBS: Tilmelding senest 20. juni)
Hvorfor er bandeord på én gang forbudte og fascinerende? Hvorfor er de overhovedet opfundet, når nu man aldrig må bruge dem? – Og må man egentlig ikke det?
Projektet ønsker ikke at løfte moralske pegefingre, men derimod at indgå i en dialog med eleverne om sprogets magt, og om hvad hårde ord kan betyde for trivsel og konfliktniveau i klassen.
Projektet indledes med oplæsning af den kendte børnebog Sallys far bander (ad helvede til), skrevet af Thomas Brunstrøm og illustreret af Thorbjørn Christoffersen. Tilmeldte skoler modtager et eller flere eksemplarer af bogen. Derefter skal eleverne arbejde med, hvad bandeord egentlig er, hvad de betyder, og hvad forskellen er på bandeord og skældsord.
Religionsfagligt forholder eleverne sig i relation hertil til etikken i Den gyldne regel: Behandl andre, som du selv ønsker at blive behandlet.
Fag: | Religion og dansk |
Periode: | August - oktober (uge 35 - 41) |
Antal lektioner: | 6 - 8 lektioner |
Tilmelding: | Klik hér! |
På ekspedition i de bibelske fortællinger


1. - 3. kl.
I dette forår åbnede et nyt oplevelsescenter om bibelske fortællinger i hjertet af København. Her er der i et labyrintisk univers mulighed for at stifte bekendtskab med et udvalg af Bibelens fortællinger på en helt ny og anderledes måde, som de testklasser, der forud for åbningen bistod med afprøvningen af, var meget begejstrede for.
Som besøgende får man tildelt rollen som historiefortæller, der skal på ekspedition i det bibelske univers for at undersøge, om der er inspiration at hente i en eller flere af de bibelske fortællinger til ens egne nutidige fortællinger.
Når eleverne har fundet og lyttet til en fortælling i labyrinten, skal de i et spilkoncept forholde sig til de etiske dilemmaer og konflikter, de har mødt, for at afdække om de har relevans i dag.
Som afslutning på besøget laver eleverne i mindre grupper story-boards til deres egne nutidige fortællinger, som de tager billeder af i et green-screen-studie og præsenterer for resten af klassen. Efterfølgende vil man som lærer via Bibliariums hjemmeside kunne downloade, hvad eleverne har arbejdet med og produceret.
Fag: | Dansk, religion og billedkunst |
Periode: | Hele skoleåret |
Antal lektioner: | 2 - 3 + transport |
Tilmelding: | Klik hér! |
Juledetektoren
- om at søge og finde julens kulturelle og religiøse rødder

1. - 3. kl.
I fortællingen til dette projekt går tvillingerne Marie og Simon på jagt efter julens rødder. For hvordan er det lige, vikingernes jól og den kristne jul hænger sammen? Kan det passe at Odin var den første julemand? Hvorfor er det, man spiser og gør sammen i den mørke vintertid så vigtigt? Og findes svarene måske i jorden?
Projektet består af en oplæsningsbog, en lågekalender og en hjemmeside med forslag til aktiviteter og baggrundsmateriale.
Hver skoledag i december åbnes en låge i kalenderen, og der læses et kapitel i historien. Efterfølgende kan der suppleres med aktiviteter foreslået på projekthjemmesiden.
I løbet af december stifter eleverne således bekendtskab med de traditioner og ritualer, der knytter sig til den førkristne jól og til hvordan, vi stadig kan se sporene i den måde, vi holder jul i dag.
Fag: | Dansk, religion, og billedkunst |
Periode: | December (uge 49 - 51) |
Antal lektioner: | 10 - 12 lektioner (15 - 45 minutter hver skoledag i december afhængigt af, hvor mange aktivitetsforslag, der benyttes.) |
Tilmelding: | Klik hér! |
Et møde med den danske salme 2026
Tema: Lys


3. kl.
Lys er liv og dets vigtighed for menneskets eksistens kan aflæses i naturen, i mange religiøse fortællinger, samt i kunstværker og salmer, der har lyset som tema. I årets salmesangsprojekt stifter eleverne bekendtskab med fem salmer herunder en helt ny skrevet specielt til projektet af digteren Dy Plambeck og komponisten Marianne Søgaard.
- Lysets engel går med glans
- Du, som har tændt millioner af stjerne
- Se, nu stiger solen af havets skød
- Den signede dag med fryd vi ser
- Ny salme skrevet til projektet
Alle salmerne vil være tilgængelige på projektets hjemmeside – både i indsungne og instrumentale udgaver. Desuden modtager tilmeldte klasser en plakat med maleren Edvard Munchs billede: Solen. I løbet af januar besøger klassen en lokal kirke, hvor eleverne får hjælp til indøvningen af salmerne. Organisten vil desuden give en præsentation af orglet som instrument, og præsten vil samtale med eleverne om temaet. Onsdag d. 4. februar 2026 bliver der fælles afslutning for de deltagende klasser i Trinitatis Kirke, hvor eleverne kan få oplevelsen af at synge sammen i et stort kor.
OBS: Til projektet knytter sig et forudgående inspirationskursus – “Et møde med den danske salme 2026”.
Fag: | Dansk, religion, musik og billedkunst |
Periode: | Januar - februar (uge 2 - 6) |
Antal lektioner: | 10 - 12 lektioner |
Tilmelding: | Klik hér! |
Klokken
– himmelsk lyd og værn med det onde


1. - 3. kl.
Klokker indgår i mange religiøse og verdslige sammenhænge.
Da kirkerne i middelalderen blev udstyret med tårn og klokke, blev de placeret således, at alle i landet på samme tid skulle kunne høre, når der blev ringet. Samtidigt sikrede man, at det onde blev holdt på afstand, fordi djævelen ikke kunne tåle lyden af kirkeklokkens klang.
Disse og andre typer klokker kommer eleverne til at stifte bekendtskab med i dette projekt, der afsluttes med en klokkespilskoncert i Vor Frelsers Kirke.
Fag: | Religion, musik og natur/teknik |
Periode: | Februar - marts (uge 8 - 13) |
Antal lektioner: | 6 - 8 |
Udfyld punkt: | B (klokkespilskoncert - onsdage, torsdage eller fredage i marts kl. 10 – 11) |
Tilmelding: | Klik hér! |
Fra Sankt Hans over Allehelgen og Lucia til fastelavn
– et projekt om gemte historier


1. - 3. kl.
De fleste kender årets højtider og helligdage fordi de er forbundet med ferier og fridage. Men året byder herudover på en række andre dage, hvis historier mere eller mindre er gået i glemmebogen – fx Sankt Hans, hvor vi brænder bål, men som har navn efter Johannes Døberen. Andre af disse mærkedage oplever en renæssance – som fx Allehelgens dag, der har fået nyt liv i forbindelse med markeringen af Halloween.
Projektet giver eleverne en introduktion til de vigtigste mærkedage hen over året og forslag til aktiviteter i forbindelse med nogle af dem.
Fag: | Dansk, religion, historie og billedkunst |
Periode: | April - juni (uge 16 - 25) |
Antal lektioner: | 6 - 8 |
Tilmelding: | Klik hér! |