Mellemtrin
Når verden føles utryg
– et projekt om krig, fred og religion


Foto: Thomas Hansen Beck
4 - 6. kl. (OBS: Tilmelding senest 20. juni)
Op gennem historien har forskellige religioner været brugt som begrundelse for at gå i såvel ”retfærdige” som hellige krige.
Det gælder fra Middelalderens korstog til Vestens krig mod terrorister, og religion spiller også ind i de aktuelle krigshandlinger i Gaza og Ukraine, som på forskellig vis har bragt krigen tættere på Danmark og gjort hverdagen mere utryg for mange.
Religioner har også i tidens løb været brugt som begrundelse for at skabe fred, forsoningsprocesser og helt at afstå fra krigshandlinger, og de har bidraget til konventioner, love og humanitære organisationer, der forsøger at ”civilisere” krigen.
Projektet sætter fokus på forskellige religioners forhold til krig og fred før og nu, og undervejs får klasserne mulighed for at tale med en feltpræst om deres arbejde blandt udsendte soldater.
Fag: | Dansk, religion og historie |
Periode: | August - oktober (uge 34 - 41) |
Antal lektioner: | 10 - 12 |
Udfyld punkt: | A (besøg af feltpræst – uge 36 - 40) |
Tilmelding: | Klik hér! |
Hvad er en god ven?
- et projekt om fællesskaber og grænser for fællesskab

4 - 6. kl.
Det er en udbredt opfattelse, at venskaber og det at føle sig som en del af et fællesskab har betydning for det gode liv, men hvordan bliver man en god ven, og hvor går grænserne for forskellige fællesskaber.
Men hvad er en god ven, og hvordan bliver man det? Det ved børn og unge en hel masse om, men hvad betyder det for opretholdelse af venskaber og fred i verden, når der i Bibelen tales om tilgivelse og det også at elske sine fjender? Og hvordan håndterer man en konfliktsituation? Dette giver undervisningsoplægget inspiration til arbejdet med.
Projektet er udarbejdet i samarbejde med Københavns Lærerforening og med inspiration fra lærere og elever på forskellige københavnske skoler, og det har fokus på at inddrage de deltagende eleverne mest muligt i indholdet af forløbet. Det sker med henblik på at give inspiration til det igangværende fagfornyelsesarbejde i Børne- og Undervisningsministeriet.. Erfaringer fra projektet tænkes indsamlet og formidlet til ministeriet af Københavns Lærerforening for at styrke elevengagementet i de kommende fagplaner.
Fag: | Religion og dansk |
Periode: | Oktober - december (uge 43 - 50) |
Antal lektioner: | 6 - 8 |
Tilmelding: | Klik hér! |
Et møde med den danske salme 2026
Tema: Lys


4 - 6. kl.
Lys er liv og dets vigtighed for menneskets eksistens kan aflæses i naturen, i mange religiøse fortællinger, samt i kunstværker og salmer, der har lyset som tema. I årets salmesangsprojekt stifter eleverne bekendtskab med fem salmer herunder en helt ny skrevet specielt til projektet af digteren Dy Plambeck og komponisten Marianne Søgaard.
- Lysets engel går med glans
- Du, som har tændt millioner af stjerne
- Se, nu stiger solen af havets skød
- Den signede dag med fryd vi ser
- Ny salme skrevet til projektet
Alle salmerne vil være tilgængelige på projektets hjemmeside – både i indsungne og instrumentale udgaver. Desuden modtager tilmeldte klasser en plakat af maleren Edvard Munchs billede: Solen. I løbet af januar besøger klassen en lokal kirke, hvor eleverne får hjælp til indøvningen af salmerne. Organisten vil desuden give en præsentation af orglet som instrument, og præsten vil samtale med eleverne om temaet. Onsdag d. 4. februar 2026 bliver der fælles afslutning for de deltagende klasser i Trinitatis Kirke, hvor eleverne kan få oplevelsen af at synge sammen i et stort kor.
OBS: Til projektet knytter sig et forudgående inspirationskursus – “Et møde med den danske salme 2026”.
Fag: | Dansk, religion, musik og billedkunst |
Periode: | Januar - februar (uge 2 - 6) |
Antal lektioner: | 10 - 12 lektioner |
Tilmelding: | Klik hér! |
Udfyld punkt: | A (Kirkebesøg – uge 4 - 5) C (Klassen deltager i salmesangsafslutningen) |
Labyrinter
– veje og vildveje


4 - 6. kl.
Skilleveje, blindgyder og den røde tråd. Hvad gør det ved kroppen, tempoet og åndedrættet, når der kun er én vej frem? Og hvad gør det ved hovedet, fantasien og orienteringsevnen, når der hele tiden skal vælges retning?
Labyrinter har fascineret og spillet en rolle i menneskers liv og tro siden oldtiden. Formålet med dette projekt er at gøre eleverne fortrolige med labyrinter fra forskellige tider, steder, kulturer og religioner ved at lade dem møde labyrintens rum i myter og fortællinger fra oldtiden, den græske mytologi og i kristendommen både før og nu.
Igennem konkret labyrintvandring, samtale og refleksion får eleverne en kropslig erfaring og forståelse af labyrinten som et billede på menneskelivets veje og vildveje – og dermed nysgerrighed på de udfordringer livet byder på.
Til projektet hører et besøg i det nye oplevelsescenter Bibliarium, hvor en lang række bibelske fortællinger har gemt sig i en labyrint, som eleverne skal på ekspedition i for at finde.
Fag: | Religion |
Periode: | Februar - april (uge 8 - 13) |
Antal lektioner: | 10 - 12 lektioner |
Udfyld punkt | B: Besøg i Bibliarium |
Tilmelding: | Klik hér! |
Ansgar og de kristne vikinger

4 - 6. kl.
For 1200 år siden kom munken Ansgar til Danmark i håb om at indføre kristendommen og grundlægge de første kristne kirker.
Gennem en syv meter lang tegneserie lærer eleverne om Ansgars farefulde færd blandt vikingerne og hans kamp for at indføre kristendommen.
Undervisningsforløbet introducerer eleverne for temaerne mission, dåb og religionsskifte - tilsat et historisk vingesus.
Materialet består af:
- Explainer, der introducerer eleverne til Danmark på Ansgars tid
- Tegneserie om Ansgars mission hos vikingerne
- Elevhæfte
- Lærervejledning
Fag: | Religion og historie |
Periode: | April - juni (uge 15 - 24) |
Antal lektioner: | 6 - 8 lektioner |
Tilmelding: | Klik hér! |
Fra Betlehem til Jerusalem
- et undervisningsmateriale til elever med autismespektrumforstyrrelser


4 - 6. kl.
Dette projekt er blevet til med et ønske om at imødekomme elever med ASF og særlige læringspræferencer. Materialet er derfor enkelt, genkendeligt og stringent i sin opbygning. Det anvender en visuel formidlingstilgang og konkrete genstande som facilitator for læring.
Gennem arbejde med den historiske Jesus og den fortalte Jesus, opnår eleverne indsigt i, hvorfra kristendommen udspringer, hvad der kendetegner den som religion, samt hvordan kristendommen gennem mere end 1000 år har sat sine spor i vores samfund.
Der tages udgangspunkt i, hvad man ifølge historievidenskaben kan sige om Jesu eksistens og livsforløb. Forløbet indledes med en explainerfilm om den historiske Jesus. Herefter arbejder eleverne med 8 tegnede bibelfortællinger om Jesu liv. Til hver fortælling er knyttet en genstand som visuel igangsætter.
Forløbet kan afsluttes med et kirkebesøg. Et skrin med genstandene medbringes, og anvendes som en visuel reminder til fortællingerne, som i kirken knyttes til steder og ritualer.
Mange elever med ASF foretrækker at kommunikere på engelsk. Derfor kan man også finde de små film med bibelhistorier og nogle af elevopgaverne på engelsk.
Fag: | Religion |
Periode: | Hele året |
Antal lektioner: | 8 - 10 |
Udfyld punkt: | A (Evt. kirkebesøg) |
Tilmelding: | Klik hér! |